Full-A-Fel

2018. július 30. - VegaTerasz

Nagy rajongója vagyok az arab és a török ételeknek. A hummusz, a bulgur, kuszkusz vagy a falafel elég gyakran van nálunk is rotációban, így kitaláltam egy újabb variációját a vegan fasírtoknak. Ez is volt már vendégek elé téve, és teljesen meg voltak vele elégedve. A falafel egyébként egy rém egyszerű étel, nem kell semmi nagy megfejtéseket mögé képzelni. Lényegében darált, fűszerezett és kisütött csicseriborsó. Az én változatom tartalmaz olyan dolgokat, aminek a meglétéről az ókori arabok nem is tudhattak, vagyis a recept egy modern átdolgozása következik. Fontos még megjegyezni, hogy a többféle hüvelyes biztosítja a fehérjék átlapolását, vagyis a full-a-fel teljes értékű fehérjeforrás.
Bár vannak feljegyzések arról, hogy a falafelbe eredetileg nem csak csicseriborsó használható, így leírva receptként még nem találkoztam vele, ha mégis előfordulna, elnézést az újrafelfedezés felfedezésként való beállításáért.

Hozzávalók:

  • 150 gramm csicseriborsó
  • 100 gramm hüvelyes keverék (bab, lencse, sárgaborsó)
  • víz az áztatáshoz
  • fokhagyma
  • vöröshagyma
  • 1 púpozott teáskanál só
  • római kömény
  • koriander
  • pirospaprika
  • feketebors
  • petrezselyemzöld
  • napraforgóolaj a sütéshez

Elkészítése:

Az áztatást úgy időzítsük, hogy legalább egy teljes nap elteljen a sütésig. A sok megoldás közül nekem az vált be, hogy délben felöntöm vízzel a hüvelyeseket, a fűszer felét belekeverem a lébe (a sót nem!), majd estefelé durvára átdarálom őket késes aprítóval. Az apríték tetejére szórom a többi fűszert, hozzáadom az apróra vágott hagymát, fokhagymát és a petrezselyemzöldet, letakarom fóliával, és éjszakára megy a hűtőbe. A hozzáadott víz mennyisége úgy legyen beállítva, hogy kézzel épp formálható legyen a massza.
Reggel jön a finomra darálás, majd délig megint a hűtőben pihen. Ha ezeket a hosszú várakozásokat kihagyjuk, nem fog szépen összeállni. Igen! Tojás nem kell bele, egyrészt azért, mert onnantól már nem vegan a kajánk, másrészt tényleg felesleges, hiszen a hosszú áztatásnak köszönhetően nem fog szétesni a falafel sütés közben. A sót csak közvetlenül a sütés előtt kell belekeverni, mert nem engedi a vizet rendesen behatolni a növényi szövetekbe.
Fontos továbbá, hogy jó forró legyen az olaj. Evőkanál és a tenyerünk segítségével gesztenyényi fasírtokat formázunk, és mind a két oldalulat barnára sütjük. A kész falafeleket törlőpapíron forgassuk meg, így a beszívódott olaj egy része eltávozik.
Köretként vegyes, darabolt zöldségek (paradicsom, paprika, uborka, saláta, káposzta, hagyma), bulgur, rizs vagy sült krumpli mehet mellé. Meglocsolhatjuk a szokásos fűszerezett joghurtos öntettel, de akkor már vegetáriánus az ételünk. Én szoktam hozzá olivabogyót is enni. 

Elkészítési idő: 24 óra
Mennyiség: kb 30 darab

A bejegyzés trackback címe:

https://vegaterasz.blog.hu/api/trackback/id/tr9214149655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.